Torres' del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Eugene Jonkergouw - WaarBenJij.nu Torres' del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Eugene Jonkergouw - WaarBenJij.nu

Torres' del Paine

Door: Eus en Lia

Blijf op de hoogte en volg Eugene

15 Februari 2017 | Chili, Puerto Natales

Hallo allemaal,
Vorige week woensdag zijn we na een lange dag reizen, 3 vluchten en 2 uur in de bus vanuit San Pedro de Atacama aan gekomen in Puerte Natales, een kort nachtje slapen en snel, met de bus, naar Torres del Paine.
Na een tochtje met de catamaran over Lago Pehoe, aangekomen bij refugio Paine Grande, even koffie gedronken met een Nederlands stel, daar na de wandeling naar Refugio Grey, met de prachtige gletcher Grey in het vizier. Na een tocht van 5,5 uur aangekomen in een zeer gezellige refugio Grey.
Alles goed geregeld, eten drinken en slapen. En dat is fijn na zo'n dag. De volgende dag, vrijdag, een mooie dag, alleen een harde wind, eerst naar de gletcher, nog wat dichter bij dit machtige ijsveld. In het meer drijven de nodige brokstukken, die een mooi contrast vormen me de omgeving. De schade van de enorme brand in 2011 is nog wel goed te zien, ondanks dat de natuur zich aardig aan het herstellen is. En dan moet je de ijs massa los laten en op pad terug naar refugio Paine grande. Daar aangekomen na een stevige wandeling met nu de wind in de rug, was er toch wel wat teleurstelling, er stond een klein tentje op een knollen veld voor ons klaar. De matrasjes waren net iets dikker dan een vloeipapiertje, wel slaapzak, geen kussen. Binnen, na het eten een extra glas wijn gedronken. De camping toiletten hebben we maar niet gebruikt, wegens de zeer on frisse toestand. Erg jammer. 's nachtje wind en regen, weinig geslapen en gebroken de tent weer uit gekropen. Dat koste heel wat kruin om weer op gang te komen. Geen 20 meer zullen we maar zeggen. Snel vergeten en verder, op weg naar de refugio Cuernos, via Valle France. Een tocht van 24 km klimmen en dalen, met prachtige uitzichten, zeker boven aan Valle France. Op het laatste stukje even een beetje miezer regen. Bij aankomst in de refugio een aangename verrassing, een cabine/huisje, met kacheltje en een groot bed. Na een heerlijk maaltje in de refugio, en wederom een glaasje wijn, bij het kacheltje gezeten en heerlijk geslapen. Bij het opstaan een prachtig zicht op de bergen vanuit je bed, met een mooie blauwe lucht! Ontbijten en door naar de refugio Torres central. Hier weer een stapel bed, maar prima matrassen ect. Dus weer lekker kunnen slapen na een heerlijk maaltje. Het eten is eenvoudig, maar wel prima, kracht voer voor de volgende tocht. De volgende ochtend de kroon op deze toer, dé wandeling/klim naar de Torres zelf. Van de refugio zo'n 25 km. Na heel stevig klimmen wordt je beloond met een super mooi zicht op de Torres. Adembenemend en bijna niet te vatten een foto. Toch geprobeerd, maar de Torres in de bijna strak blauwe lucht zijn indrukwekkend. Na de afdaling weer lekker gegeten in de refugio, wijntje er bij, en slapen, want we voelde onze spiertjes wel.
Vandaag een relax dag, wachten op de bus naar Puerto Natales, terug naar het hotel waar het meeste van onze bagage staat. En nu zitten we weer in de bewoonde wereld, met WiFi, dit verslag te schrijven. Morgen verlaten we Chili en gaan met de bus naar El Calafate in Argentinië. Daar hopen zo rond 15.00 uur aan te komen. Vandaar uit dus weer een nieuw verslag.
Groetjes van Lia en Eus

• 15 Februari 2017 - 18:22

Coby Verschuuren:

Hoi lia en eus,

wat een actieve vakantie hebben jullie zeg. De vele wandeltochten van 24 km. Ik doe het jullie niet na. Mijn petje af voor de zestigers. Ja, Lia jij hoort ook bijna tot de club. Het is een vakantie met vele contrasten. Mooie hotels tot een tentje op een knollenveld. Je moet wel alles meegemaakt hebben. Het sanitair laat soms ook nog wel eens te wensen over maar dat mag de pret niet drukken.

Ik wacht jullie volgend verslag weer af en de schitterende foto's

Groetjes Coby en Sjef

• 15 Februari 2017 - 21:43

Roel:

Wederom n leuk verhaal en zo te lezen weer een lekker actief bezig geweest.
    De avonturiers!
    Tot het volgende verhaal.

• 15 Februari 2017 - 21:57

Nicole:

Hoi Lia en Eus,
    Ik val nu pas in en heb al jullie verslagen gelezen!
    Zo kom je nog eens ergens zeg; wat een avonturen!
    Dat wordt uitrusten als jullie terug zijn! ;)
    Geniet nog lekker van de komende tijd in Argentinië!
    Groetjes Nicole

• 15 Februari 2017 - 23:07

Kees:

Ha Eus en Lia!
    Hier nu dinsdagavond en weer geen repetitie van Moose Next!
    Ja, vakantie vieren is zo af en toe ook behoorlijk afzien, als ik jullie verslag lees....Inderdaad, zoals schrijfster Nicole ook al aangaf, lekker bijkomen als jullie teug zijn!
    Maar goed, geniet nog lekker de komende week!
    Groeten van Kees.

• 20 Februari 2017 - 09:37

Hilde:

Een ongelooflijke reis hebben jullie gemaakt. Ik heb wederom mogen meegenieten. Kon even, technisch gezien, jullie reisverslag niet lezen, maar alle foto's , de verhalen zijn de moeite waard geweest.
    Nog even genieten en dan zit het ervoor jullie weer op. Ik hoor graag de verhalen nóg een keertje life, inclusief foto's. Wat een mooie kleuren, wat een belevenis, wat een spirit. Nog heel veel plezier.

• 23 Februari 2017 - 14:57

Moeder:

Ik ben blij dat jullie weer in de bewoonde wereld zijn.
    Aan de foto's te zien is het er prachtig. Geniet er nog van