De kerstdagen van 2014 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Eugene Jonkergouw - WaarBenJij.nu De kerstdagen van 2014 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Eugene Jonkergouw - WaarBenJij.nu

De kerstdagen van 2014

Door: Lia en Eus

Blijf op de hoogte en volg Eugene

27 December 2014 | Cuba, Havana

Vrolijk kerstfeest allemaal nog. ´n beetje laat maar toch, en we hebben weer even internet.
Hierbij het vervolg van onze reis vanaf Havana.
Vorige week zaterdag met de bus Havana verlaten richting Vinales, in Noord Cuba. Een prachtig bergachtig gebied alles mooi groen.
Halvrwege een bezoek gebracht aan de groten waar Che een opleidingscentrum had tijdens de varkensbaai crisis in 1962.
Erg indrukwekkend! Daarna door naar Vignales een provinciestadje waar de tijd aardig stil is blijven staan en waar veel biologische landbouw wordt bedreven. Op de velden zijn geen machines te vinden, alles gaat handmatig met behulp van paarden en ossen. We waren te gast in een casa particulares, een prive thuis in B B sfeer. Heel aardige mensen.
Het eten en drinken is hier prima. ´s Avonds gegeten bij een biologische boerderij en dat was lekker.
De volgende dag een wandeltocht gemaakt met een locale gids door de vallei. Erg interessant. Een kleine tabaksteler bezocht die voor ons wat sigaren heeft gemaakt. Helaas is Lia die avond ziek geworden wat nog steeds niet over is.
Op maandag vanuit Vinales naar Pino del Rio , een iets grotere stad, om een rum stokerij te bezoeken., zeer primitief, maar wel lekkere rum.
Daarna een lange rit naar Santa Clara, de tad waar het giga Che monument staat. Hier heb ik de hele nacht met koorts en diaree in bed gelegen. Niks te missen.
De volgende ochtend weer wat fitter en toch het monument kunnen bezoeken. Erg indrukwekkend. Ook de treinwagons uit die tijd staan er nog steeds.
Weer in de bus om via het stadje Santa Christie richting Trinidad te gaan.
Na dat stadje ging de bus kapot, iets met de koeling, in de middle of nowhere. In de brandende zon , zonder schaduw.
Overleg met de chauffeur om als de motor wat afgekoeld was, naar een plekje te rijden met iets meer schaduw. Dat werd het dorpje Los Banao.
We hebben daar in het centrum in de schaduw heerlijk het dorpse leven kunnen bekijken. Gewqeldig. En wij werden ook bekeken, maar iedereen was even vriendelijk.Na ongeveer 1,5 uur kwam de vervangende bus en dus door naar Trinidad, een gewelidige stad. Primitief en kleurrijk. Ook daar in BB geslapen, wat een sfeertje . Na eerst een bezoek aan de bank, want pinnen is er hier niet bij, duurde ongeveer 1,5 uu5r , inclusief stroomuitval. Dat maakt hir nit uit de kluisdeur blijft hier ewoon open staan. Daarna koffie en muziek. Helaas is Lia nog steeds niet fit.
Morgen sturen we vanuit varadero meer, hopelijk met foto¨s.
Groetjes Eus en Lia

• 27 December 2014 - 09:31

Tom En Kirsten:

Hoi mam en eus,

De reis klinkt goed, alleen jammer dat jullie ziek zijn (geweest).
    Veel plezier nog en neem maar een lekker fles rum voor me mee.

Gr Tom en kisten

• 27 December 2014 - 12:48

Kees:

Hoi, Lia en Eus! Vraag me af, of jullie mijn mail ontvangen hebben.(kon toen niet reageren via deze server) vandaag hier pakken sneeuw en ontregeld (trein)verkeer. Wat een contrast met jullie! Beterschap voor Lia. Veel plezier daar! Groeten van Ine en Kees.

• 27 December 2014 - 14:29

Hilde:

Hoi Lia en Eus,

Al weer heel wat gezien! Jammer dat
    nog niet opgeknapt is. Ik zie de foto's
    wel in Nederland. Nog even genieten en
    en samen alvast een goede terugreis en
    een liefdevol , muzikaal 2015.

• 28 December 2014 - 16:31

Kareltje:

Weer een leuk verhaal,
    Helaas is de koorts wat minder. Hopelijk bedeeft dat de vakantie niet.
    Geniet er nog van!

• 29 December 2014 - 21:33

Coby Verschuuren:

Hoi lia en eus,
    Zo te lezen hebben jullie een geweldige vakantie. Leuk dat we jullie kunnen volgen. Jammer dat jullie ziek zijn geworden. Wij kijken uit naar de foto 's.

Groetjes coby en sjef